لوله ی فلکسیبل

این را بدانید و آگاه باشید که استفاده از کابل ها و سیم ها برای ساختمان سازی و پروژه های عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین باید از آنها در برابر خوردگی، رطوبت و آسیب های جدی جلوگیری کرد. به همین منظور باید از ابزارآلات مخصوص اینکار استفاده کرد. حال یکی از ابزارآلات مورد استفاده برای این کار، لوله های فلکسیبل و یا لوله ی فلکسی می باشد. حال شاید سوال پیش آید که لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال ما اطلاعاتی را در این مقاله دراختیار شما قرار می دهیم تا درباره ی لوله ی فلکسیبل و کاربرد آن اطلاعات لازم را کسب کنید. با ما همراه باشید.

لوله ی فلکسیبل چیست؟

لوله های فلکسیبل که نام دیگر آن ها لوله خرطومی فلزی است، یک کانال فلزی با سطح مقطع گرد هستند. که برای محافظت و مراقبت از سیم ها و کابل ها در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. در تعریف ساده تر لوله های فلکسیبل لوله هایی بلند، انعطاف پذیر و سبک وزن هستند که از آسیب رسیدن به کابل ها جلوگیری می کنند. این لوله ها معمولا به رنگ مشکی موجود می باشند و برخی از مدل های آن نیز به رنگ سفید می باشند. از جمله موارد استفاده از لوله های فلکسیبل: برای کلیه تأسیسات الکتریکی دارای محیط های مرطوب وگردوغبار، سیستم های روشنایی، تابلوهای برق، محافظت فیبرنوری، سیستم های تهویه مطبوع، خطوط انتقال داده، کف وسقف های کاذب، سیستم های نظارت تصویری ودوربین های مداربسته و کاربردهای زیرزمینی درشرایط آب وهوایی مرطوب و پر گرد و غبار می باشد.

اهمیت استفاده از لوله ی فلکسیبل در چیست؟

الکتریسیته امروزه به بخشی جدا نشدنی از خانه ها و دفاتر تبدیل شده است. زیرا برق و الکتریسیته یک نیاز مشترک و اجتناب ناپذیر برای زندگی راحت و همراه با آسایش است. حال برای استفاده کردن از برق و الکتریسیته نیازمند کابل کشی درون ساختمان ها برای انتقال برق به نقاط مختلف هستیم. به همین منظور بسیا ر حیاتی است که بتوانیم از صحت و سلامت کابل ها و سیم های ساختمانی اطمینان کافی را حاصل کنیم. به همین منظور باید از ابزارآلاتی نظیر لوله های فلکسیبل استفاده کنیم تا از هرگونه آسیب نظیر گرمای شدید، رطوبت و حتی خوردگی که ممکن است کابل ها و سیم ها را تهدید کند جلوگیری به عمل آوریم.

انواع لوله ی فلکسیبل ( لوله خرطومی )

1. لوله فلکسیبل خرطومی فلزی روکش دار

2. لوله فلکسیبل خرطومی فلزی بدون روکش

3. لوله فلکسیبل خرطومی پلاستیکی

4. لوله فلکسیبل خرطومی تمام فلزی

5. لوله فلکسیبل خرطومی شیلددار

6. لوله فلکسیبل خرطومی نسوز

7. لوله فلکسیبل خرطومی تابلویی

8. لوله فلکسیبل خرطومی شیاردار خودرویی نسوز

9. لوله فلکسیبل هوا

1- لوله فلکسیبل روکش دار

برای لوله های فلکسی روکش دار معمولا از روکش پلاستیکی PVC استفاده می کنند که در نصب دوربین های مدار بسته بسیار رایج می باشند. از مزیت های استفاده از لوله های فلکسی PVC می توان به قیمت مقرون به صرفه و همچنین محافظت در برابر رطوبت و آب اشاره نمود. معمولا هنگامی که قرار است کابل ها در زیر زمین نصب شوند لوله های فلکسی روکش دار بهترین گزینه برای مهندسین و طراحان می باشد.

2 – لوله فلکسیبل بدون روکش

همانطور که از اسم آن پیداست این دسته از لوله های محافظتی از روکش PVC استفاده نمی کنند. به همین منظور میزان مقاومت آن ها در برابر آسیب های بیرونی کمتر است. به همین دلیل از لوله های فلکسیبل بدون روکش معمولا در محیط های داخلی استفاده می کنند. لوله های فلکسیبل در سایز و اندازه های مختلف تولید می شوند که به شرح زیر می باشد: اندازه لوله های فلکسی را بر اساس قطر مقطع آن ها می سنجند. سایزهای استاندارد لوله های فلکسی ۱۱ ، ۱3 ، ۱6 ، ۲۱ ، ۲5 ، ۲9 ، 36 ، 4۲ و 48 میلیمتری می باشد. این را هم بدانید، خیلی مهم است که متناسب با نوع پروژه و اندازه و وزن کابل ها سایز لوله فلکسی را انتخاب کنید. همچنین برای بستن این لوله ها به دیوار می توان از بست های مناسب با توجه به سایز لوله استفاده کرد و اینکه لوله ها توان محدودی در مقابل فشار فیزیکی دارند بنابراین در محیط هایی که نیاز به تحمل فشار یا ضربات فیزیکی می باشد باید از لوله فلزی برای محافظت از کابلها استفاده شود.

3 – لوله فلکسیبل خرطو می پلاستیکی 
از انواع لوله های فلکسیبل بوده و جنس آن از پلاستیک می باشد که بیشتر در تابلو برق ها و درب تابلو برق ها استفاده می شود.

4 – لوله فلکسیبل خرطو می تمام فلزی
معمولا در لوله کشی های برق در داخل سوله ها استفاده می گردد.

5 – لوله فلکسیبل خرطومی شیلددار
از جنس فلز و روکش شیلددار است برای سیم کشی در داخل فضای بسته برای جلوگ یری از نفوذ امواج مغناطیسی می باشد.

6 – لوله فلکسیبل خرطومی نسوز
از جنس فلز و روکش نسوز است و جهت سیم کشی کنار کوره ها با دمای بالا استفاده می شود.

7 – لوله فلکسیبل خرطومی تابلویی

دارای انعطاف بالا بوده و تا دمای 8۰ + تا ۱۰ – درجه سانتیگراد مقاومت می کند.

8 – لوله فلکسیبل خرطومی شیاردار خودرویی نسوز

یا همان لوله خرطومی چاکدار که در خودروسازی استفاده می شود و مقاومت دمایی آن بین ۱5۰ +تا 3۰ – درجه سانتی گراد میباشد و از مقاومت شیمیایی نیز برخوردار است.

9 – لوله فلکسیبل هوا

از دیگر انواع لول ههای فلکسیبل، لوله فلکسیبل هوا می باشد که در صنایع مختلف مثل صنعت تهویه، کارخانجات، معادن، مراکز پزشکی، باشگاه های ورزشی،رستوران ها، پاساژها، فرودگاه ها، گلخانه ها، چاپخانه ها، و… کاربرد دارد.
مواد تشکیل دهنده ی لوله فلکسیبل هوا، با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرند از قبیل فشار، دما، استهلاک در مصارف مختلف متفاوت است.

 

انواع لوله فلکسیبل هوا

از انواع لوله فلکسیبل هوا شامل نوع برزنتی آن است که جنس آن از الیاف پلی استر روکش شده با فنر فولادی مقاوم و پی وی سی تشکیل شده است و مقاومت دمایی آن بین ۱۰ – تا 6۰ + درجه سانتیگراد می باشد.
از مزایای این نوع از لوله فلکسیب ل می توان به استحکام کششی بالا، وزن سبک آن، انعطاف پذیری بالای آن برای نصب، مقاوم بودن در برابر ارتعاشات اشاره کرد.
از دیگر انواع لوله فلکسیبل، نوع فلکسیبل هوا کومبی است که از یک لایه فویل آلومینیوم با پلی استر تقویت شده و به وسیله یک فنر فولادی شکل قالبی گرد به خود گرفته است.
مقاومت دمایی این نوع لوله که از انواع لوله فلکسیبل هوا میباشد بین ۲۰ – تا ۱۰۰ + درجه سانتی گراد است.

 

مزایای لوله فلکسیبل هوا

از مزایای آن می توان به استحکام بالا و مقاومت در برابر رطوبت، انعطاف پذیری و وزن سبک درنصب آسان آن اشاره کرد، همچنین این نوع از انواع لوله فلکسیبل دار ای مقاومت بالایی در برابر محیط های قلیایی و اسیدی است و عایقی نسبی در حرارت و صوت محسوب می شود.

این نوع از لوله فلکسیبل درس یستم های دمشِ هوا و سیستم های مکش هوا کاربرد دارد.

 

لوله فلکسیبل آلومینیومی

از دیگر لوله فلکسیبل هوا نوع فویلی آلومینیومی آن است که جنس لوله ی آن آلوم ینیومی در داخل و بیرون سطح آن می باشد و به وسیله یک فنر فولادی شکل گرفته است .

مقاومت دمایی این لوله فلکسیبل آلومین یومی بین ۲۰ – تا ۱۱۰ + درجه سانتی گراد می باشد.

از مزایای این نوع از لوله فلکسیب ل انعطاف پذیری بالا، قابلیت فشردگی بالا جهت حمل، وزن بسیار سبک آن و مقاومت در مقابل رطوبت و خوردگی و شعله می باشد. کاربرد لوله فلکسیبل هوای فویلی با توجه به مقرون به صرفه بودنش در فضاهای سربسته، در سیستم های مکندگی و سیستم های دمندگی است.

 

مهم ترین فاکتورهای استفاده از لوله های فلکسیبل چیست؟

دارای طول عمر بالا و همچنین انعطاف پذیری بالا. برخوردا ری از مقاومت بالا در برابر محیط های اسیدی و قلیایی و قابلیت تحمل
فشار بالا. تخلیه ی خودکار الکتریسیته ی ساکن و آسان و ساده بودن نصب و راه اندازی آنها. مقاومت در برابر کشش و چرخش
بالای لوله هنگام نصب و همچنین محافظت از سیم ها و کابل ها در برابر اشعه های مضر خورشید. دارا بودن وزن کم و دفع
رطوبت. مقاومت در برابر ضربه، فشار ناشی از لوله کشی و کابل کشی در مسافت های طولانی.

 

شیوه صحیح کابل کشی فلکسی چگونه است ؟

برای نصب لوله فلکسی بر روی دیوار ، سقف یا قسمت های مختلف از بست های متعددی استفاده می شود. بست های مورد استفاده باید با اندازه لوله فلکسی متناسب باشد، برای عبور کابل های مختلف در لوله فلکسی پیشنهاد می شود که از فنر های مخصوص این کار استفاده شود.

 

گلند لوله فلکسی

گلند در لوله فلکسی چه نقشی دارد ؟ برای اتصال لوله های فلکسی به یکدیگر ، باکس ، کاور دوربین ، سینی کابل و یا سایر
تجهیزات از گلند استفاده می شود . در صورتی که از گلند استفاده نشود به مرور زمان لوله فلکسی باز شده و می تواند آسیب به کابل دوربین مدار بسته را در بر داشته باشد . استفاده از گلند ضمن محافظت کامل از کابل دوربین مدار بسته ، از ورود حشرات به داخل لوله نیز جلوگ یری می کند

 

نتیجه گیری:

دانستیم که یکی از بهترین و ساده ترین راهها برای محافظت از سیم ها و کابل ها استفاده از لوله های فلکسیبل است. به همین دلیل نحوه ی انتخاب و شناخت درست از انها و کاربردهای آنها می تواند شما را در نگهداری از سیم ها و کابل ها کمک کند.

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای مت نی در وب سایت ها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کامل تراست. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.