تابلو پلی کربنات

پلی کربنات جزو خانواده ی پلیمرهای ترموپلاستیک است و به عنوان مناسب ترین گزینه بجای شیشه مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع بسیار مختلفی مانند ( صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع پزشکی و بهداشتی، صنایع برق و کامپیوتر، ایمنی و … ) کاربرد دارد.

در واقع پلی کربنات از واکنش فسژن همچنین بیسفنول -A تولید خواهد شد. فسژن از واکنش دادن کلر با مونو اکسید تولید می شود. عموما جهت جلوگیری از برخی از مشکلاتی که ممکن است در حین نگهداری و انتقال فسژن به وجود می آید، مقدار فسژن که مورد نیاز است در آن محل تولید می کنند. تولید بیسفنول -A بسیار پیچیده تر می باشد.

در حقیقت این ماده ی کاربردی در حین آتش گرفتن شعله ور نخواهد شد و در هنگام سوختن، ذوب می شود و مانع از گسترش شدن آتش می شود و خود به خودی خاموش می شود.

 

این ماده ی کاربردی به علت داشتن پوشش ضد اشعه ماوراء بنفشی که دارد هنگامی که در معرض این اشعه قرار می گیرد از مقاومت بالایی برخوردار است. رنگ این ماده در هنگامی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد تغییر نخواهد کرد و شفافیت خود را در بازه زمانی طولانی حفظ خواهد کرد.

تابلوبرق صنعتی ارتباط درستی را مابین تمامی اجزای سیستم ایجاد می‌کند و ایمنی را نیز در کارخانه‌ها، محیط‌های صنعتی و غیره فراهم می‌کند
این تابلو بر اساس جنس، قطر، ولتاژ و غیره، انواع مختلفی دارد که نوع پرکاربرد آن تابلو برق پلی کربنات است است. این تابلو به دلیل ویژگی‌هایی که دارد نسبت به سایر تابلوها، پرطرفدارتراست
.

• مقاوم در برابر رطوبت : یکی از مزایا و ویژگی‌های تابلو پلی کربنات، مقاومت آن در برابر رطوبت است. برخی از کشورهای مختلف که آب و هوا کشورشان مرطوب است و نمی‌توانند از تابلو فلزی استفاده کنند، می‌توانند این تابلو را تهیه نمایند. در واقع، تابلو پلی کربنات، بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای تابلو فلزی است.
• مقاوم در برابر حریق : مقاومت در برابر آتش سوزی، شعله و حرارت یکی از ویژگی‌هایی است که تابلو پلی کربنات را نسبت به سایر تابلوها پرطرفدارتر کرده است. در واقع این تابلو، برای محیط‌هایی که احتمال آتش سوزی در آن‌ها وجود دارد، بسیار مناسب است.
• مقاوم در برابر تغییر رنگ و شکل : برخی از تابلوها پس از مدتی، دچار تغییر رنگ و یا تغییر شکل می‌شوند. اما، تابلو پلی کربنات حتی پس از سال‌ها نیز دچار تغییر رنگ و یا تغییر شکل نمی‌شود. بنابراین، می‌توانیم عدم تغییر رنگ و تغیر شکل را به عنوان یک ویژگی بارز برای این تابلو در نظر بگیریم.
• استحکام زیاد و دوام بالا : تابلو پلی کربنات، در برابر شوک و ضربه‌های مختلف، بسیار مقاوم است و دوام بالایی دارد. در واقع این تابلو در شرایط مختلف دچار آسیب نمی‌شود و می‌تواند از سیستم درون خود به خوبی محافظت کند. بنابراین، می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های بارز این تابلو، استحکام زیاد و دوام بالای آن است.
• تنوع شکل : به دلیل این که تابلو پلی کربنات طرفداران زیادی دارد، این تابلو را در شکل‌های مختلف و برای تمامی سلیقه‌ها طراحی کرده‌اند. در واقع تنوع شکل، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این تابلو می‌باشد.

 

ورق پلی کربنات تخت یکی از انواع کاربردی ورق پلی کربنات می باشد. این ورق دارای مقاومت ضربه ای بسیار زیاد است و تقریبا نشکن به حساب می آید و توانسته جایگزین شیشه باشد. پلی کربنات تخت یک محصول منحصر به فرد می باشد که با مقاومت بالایی که دارد توانست جایگزین شیشه در صنعت ساختمان شود. شفافیت این محصول همانند شیشه است، این امر سبب افزایش کاربرد پلی کربنات تخت در فروشگاه های بزرگ و نمای ساختمان های بلند و برج ها و همچنین مکان های امنیتی شده است. زیرا این ورق در ضخامت های بالا خاصیت ضد انفجار پیدا میکند.به همین علت به آن آهن شفاف نیز می گویند.

دلیل انتخاب ورق پلی کربنات تخت استحکام، وزن کم و شفافیت بالا می باشد. از دیگر خصوصیات ویژه ورق های تخت پلی کربنات که میتوان به آن اشاره کرد این صفحات در دمایی بالا و پایین عملکرد استثنایی از خود نشان می دهند و عایق حرارتی و الکتریکی فوق العاده ای هستند. بکار گیری این ورق ها بسیار راحت و نصب آسان و قابلیت بازیافت از دیگر صفات است. در ادامه به یکسری از کاربردهای پلی کربنات تخت اشاره می کنیم.

 

معمولا تابلو برق‌ها در ورودی ساختمان به صورت محفظه‌ای شامل انواع تجهیزات برقی مشاهده می‌شوند. اغلب جنس این محفظه‌ها را با نوع فلزی آن می‌شناسیم، اما تابلو برق پلاستیکی نیز با همین کارایی از الیاف کربن و ترموپلاستیک ساخته می‌شود.

 

 

از آنجایی که این تابلو برق کوچک یا بزرگ ضد آب است بسیار مناسب پروژه‌هایی می‌باشد که در معرض رطوبت می‌باشند. و همچنین برای مخفی کردن، حفظ و محافظت از انواع سیم و کابل‌های برق، پریز‌ها، گلند فلزی و سایر تجهیزات آسیب پذیر الکتریکی شما در برابر اثرات آب و هوا طراحی شده‌اند. بنابراین برای نور پردازی منظره، بخاری پاسیو پمپ آبنما و … بسیار ایمن و مناسب می‌باشد.

استفاده از نوع فلزی یا پلاستیکی تابلو برق بستگی به محیط و نظر ناظر پروژه دارد. هرکدام از این تابلو‌ها ویژگی‌ها و کارایی خاص خود را دارند. تابلوهای پلاستیکی با توجه به کارایی، نحوه نصب و شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

 

این نوع تابلو برق‌ها از جنس ABS باکیفیت و مقاوم ساخته می‌شوند و از نظر شکل درب به دو صورت شفاف و مات تقسیم‌بندی می‌شوند. استفاده از این تابلو برق‌ها علاوه بر افزایش زیبایی محیط، باعث سازماندهی و نظم پروژه‌ها نیز می‌شود.

تابلو برق‌های پلاستیکی به دلیل مواد به کار رفته در آن، وزن بسیار سبکی دارند. همچنین از لحاظ آب و هوایی برای استفاده در مناطق مرطوب و شرجی مناسب هستند. البته در برابر خوردگی و آسیب مقاومت بسیار بالایی دارند.

 

 

معمولا این نوع تابلو برق‌ها در محیط‌های قلیایی و اسیدی مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین می‌توانند از تجهیزات و قطعات داخلی خود در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کنند. در ادامه با ویژگی‌های مهم آنها بیشتر آشنا می‌شوید:

  • عایق حرارتی بوده و در برابر اشعه خورشید مقاومت بالایی دارند.
  • در محیط‌های شیمیایی دوام و عمر بالایی دارند.
  • از تجهیزات خود در برابر گرد و غبار و رطوبت محافظت می‌کند.
  • بدنه این نوع تابلو برق‌ها عایق الکتریکی بوده و از برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.
  • ایمنی افراد در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی افزایش می‌یابد.
  • تابلو برق پلاستیکی نارسانا است.